Są takie sytuacje kiedy nie zawsze nasza intuicja jest najlepszym doradca w wyborze właściwej strategii. W takich sytuacjach warto jest się podeprzeć badaniami. Poprawnie wykonane dadzą nam informację czy nasze działania zmierzają w dobrą stronę, czy będą zrozumiałe dla naszych klientów i odbiorców, czy też spotkają się z ich niechęcią i niezrozumieniem.
W opisanym poniżej przypadku najlepszym rozwiązaniem byłyby badania jakościowe. Realizacja kilku FGI (Focus group interview) pozwoliłaby na określenie pełnego spectrum opinii o planowanym znaku.
I choć badania stanowią niewątpliwie koszt czasem warto jest go ponieść aby uniknąć takich sytuacji jak ta z Polską sprężyną:
Źródło: Wybierz logo dla Polski: Polacy są jak sprężyna
Wybierz logo dla Polski. Polacy nigdy nie akceptowali narzuconej rzeczywistości, dlatego to sprężyna najlepiej wyraża naszą energię, niepokorność i dynamiczne działanie. Na stronie internetowej http://logodlapolski.pl/ można zagłosować na jedną z trzech propozycji i wybrać sprężynę, która będzie oficjalnym logotypem naszego kraju. Głosowanie trwa od 14 do 28 października.
Dlaczego sprężyna?
Paweł Tyszkiewicz ze Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR wyjaśnia, że sprężyna najlepiej charakteryzuje to, jak dynamicznie rozwija się Polska.
„Jesteśmy w jakiejś szarży; ostatnie 25 lat to nasze sukcesy gospodarcze w Europie” – mówi Paweł Tyszkiewicz. I dodaje, że „Polacy są jak sprężyna, bo im bardziej ktoś nas naciska i w większej opresji się znajdujemy tym silniejszą reakcję to generuje”.
Symbol sprężyny pokazuje nasz potencjał, nasze niepokorne, ale jednocześnie konstruktywne podejście do świata. Odnosi się również do historii Polski – im bardziej, jako naród, byliśmy przytłaczani, tym bardziej emitowaliśmy większą energią, odradzaliśmy się silniejsi i dynamiczniej działaliśmy. Jesteśmy w stanie napięcia, które wyzwala energię i pobudza nas do działania – zupełnie jak sprężyna. Polacy zawsze próbowali osiągać to, co wydawałoby się niemożliwe – i często im się to udawało. Polska zasila świeżymi pomysłami, przeżyciami i zaangażowaniem.
Zasłużyliśmy na posiadanie jednego znaku”
– Obecnie obchodzimy trzy rocznice: 25-lecie odzyskania wolności, 15-lecie wejścia do NATO oraz 10-lecie akcesji do Unii Europejskiej. Zasłużyliśmy na posiadanie jednego znaku, który w pełni obrazuje nasze podejście do świata, energię, niepokorność i kreatywność. Polacy często nie akceptują zastanej rzeczywistości i narzuconych reguł, dlatego w zgodzie z naszymi narodowymi cechami pierwszy raz w historii to społeczeństwo wybierze logotyp swojego kraju. Pod projektem podpisały się wszystkie instytucje zajmujące się promocją Polski, dzięki temu jesteśmy naprawdę blisko stworzenia jednolitej identyfikacji wizualnej kraju – dodaje Paweł Tyszkiewicz, Pełnomocnik Zarządu, Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.
Pomyślność danego kraju jest w dużej mierze uzależniona od rozwoju gospodarczego. Rozwój ten, na każdym polu: ekonomicznym, obywatelskim, politycznym, edukacyjnym czy kulturalnym, może być bardziej dynamiczny dzięki posiadaniu marki o dobrej reputacji. Budowanie marki opiera się w dużym stopniu na efektywnej komunikacji i jednolitej, spójnej identyfikacji wizualnej. Dlatego wprowadzenie jednego logotypu ma kluczowe znaczenie dla budowania pozytywnego wizerunku i skojarzeń z Polską i Polakami.
Twórcą logo dla Polski – sprężyny – jest Wally Olins, brytyjski specjalista od brandingu. Głosowanie na jedną z trzech propozycji graficznych będzie trwało dwa tygodnie do północy 28 października.
Po oficjalnym ogłoszeniu wyników głosowania, logo wraz z wszelkimi prawami zostanie przekazane na rzecz Skarbu Państwa.
Osoby, które nie mają dostępu do Internetu, również będą mogły wziąć udział w głosowaniu za pomocą specjalnie przygotowanego formularza, który można otrzymać kontaktując się ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR.
Więcej o badaniach jakościowych
2025 © CBM test. ALL Rights Reserved.