Nowe etykiety produktów

Już od pewnego czasu było wiadomo, że czeka nas rewolucja jeśli chodzi o etykiety kupowanych przez nas produktów. Zmiany jak najbardziej na lepsze, poniżej kilka informacji co i jak się zmieni.

Większa czcionka, informacja o alergenach. Co znajdziesz na nowych etykietach?

Źródło: tvn24

Inspekcja Handlowa skontrolowała najtańsze produkty spożywcze. 13 grudnia wchodzi w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Etykiety żywności oferowanej konsumentom w opakowaniach muszą być czytelne, nieusuwalne, zrozumiałe, nie mogą wprowadzać w błąd i pomijać istotnych informacji.

Co zostanie wprowadzone w związku z nowymi przepisami? Główne zmiany to: większa czcionka, wyraźna informacja o alergenach, oraz data zamrożenia żywności.

Obowiązkowa nazwa produktu

Minimalna wielkość czcionki na etykiecie ma wynosić 1,2 mm, a na bardzo małych opakowaniach – 0,9 mm. Na etykiecie powinny znaleźć się m.in. takie informacje jak: nazwa (ale nie wymyślona przez przedsiębiorcę, tylko wskazująca na rodzaj produktu), wykaz wszystkich składników (wraz z alergenami oraz dodatkami do żywności), zawartość netto, data minimalnej trwałości (albo termin przydatności do spożycia), warunki przechowywania lub przygotowania, dane producenta.

W przypadku alergenów – etykiety muszą informować o rodzaju składnika powodującego alergię, który musi być wyróżniony np. napisany inną czcionką, kolorem, na innym tle. W przypadku produktów sprzedawanych luzem – informacje o alergenach powinny znaleźć się na wywieszce przy produkcie.

Na pierwszym miejscu na etykiecie musi znajdować się składnik, którego w produkcie jest najwięcej. Artykuły jednoskładnikowe np. masło, mleko, nie muszą mieć wykazu składników.

Miejsce pochodzenia produktu

Jeżeli produkt zawiera składniki, których zazwyczaj nie spodziewamy się w danych produktach, będzie o tym informować napis na opakowaniu znajdujący się obok nazwy. Np. „pasztet drobiowy z tłuszczem roślinnym” lub „pizza z produktem seropodobnym”.

Określenie kraju lub miejsca pochodzenia produktu. Etykieta musi informować skąd pochodzi produkt, jeśli szata graficzna albo informacje w oznakowaniu mogłyby konsumenta wprowadzić w błąd.

Woda w surowym mięsie i rybach wyglądających jak sztuka mięsa, czy filet – gdy jest jej więcej niż 5 proc. masy produktu, to zgodnie z nowymi przepisami – będziemy o tym poinformowani.

Gdy do mięsa lub ryby dodano białko zwierzęce, to nazwa produktu, a nie tylko wykaz składników, musi o tym informować. Znajdziemy wtedy np. takie zdanie: „kotlet z dorsza z dodatkiem białka wieprzowego”, „polędwica wołowa z dodatkiem białka wieprzowego”. Na etykiecie powinna znaleźć się także informacja o dacie zamrożenia mięsa i ryb.

Żywność w Internecie – w tym kanale sprzedaży to właściciel strony internetowej przed zakupem musi zadbać o prawidłowe poinformowanie konsumentów o składzie produktu. Czyli musi dostarczyć takich samych informacji, jak sprzedawca w sklepie tradycyjnym. Rozporządzenie zaczyna obowiązywać od 13 grudnia.

  • Autor: Konrad Samula
  • Dodane: 14 grudnia 2014


  • Udostępnij:

Ostatnio dodane

Głosowanie

Czy podoba Ci się nasza nowa strona?

  • Tak (67%, 137 Głosów)
  • Nie (24%, 49 Głosów)
  • Nie mam zdania (9%, 19 Głosów)

Liczba głosów: 205

Loading ... Loading ...