Ciekawe dane z globalnego rynku samochodowego. Jak widać również w tym segmencie jak w wielu innych dominują Chińczycy, którzy kupili w ubiegłym roku 18,3 mln nowych samochodów. Dla przykładu rynek nowych samochodów w Polsce to około 300 tyś sztuk rocznie czyli mniej więcej 1/60 runku chińskiego.
Poniżej ciekawy tekst o największych rynkach samochodowych na świecie.
Źródło: www.topgear.com.pl
Chiny przeżywają istny bum samochodowy. Tamtejszy rynek nowych samochodów jest największy na świecie. Tylko w 2014 roku Chińczycy kupili 18 milionów 369 tys. nowych aut. Ponadto chiński rynek wykazuje też największą dynamikę sprzedaży rok do roku. W porównaniu do 2013 r. wzrost sprzedaży nowych aut osiągnął 12,7 proc.
Drugie miejsce na podium zajmują – zdetronizowane kilka lat temu – USA. Amerykanie kupili w 2014 r. 16 milionów 435 tys. nowych aut (osobowych i lekkich ciężarówek). Amerykańscy klienci i dilerzy samochodowi zdążyli już zapomnieć o kryzysie sprzed kilku lat i zapaści sprzedaży nowych samochodów – ruszyli do salonów i w 2014 r. kupili o milion aut więcej niż w 2013 r., co oznacza wzrost o 5,8 proc. Tradycyjnie najbardziej popularnymi samochodami w USA są pikapy. Trzecie miejsce w sprzedaży nowych aut zajmuje Europa – na Starym Kontynencie, w krajach UE sprzedano 13 mln. samochodów osobowych.
Europejscy klienci kupili ok. 700 tys. aut więcej niż w 2013 r. co oznacza wzrost o 5,4 proc. Niewielkim, 3-procentowym wzrostem zainteresowania nowymi samochodami mogą się pochwalić dilerzy w Japonii. W 2014 r. sprzedali w sumie 4,7 mln. aut.
Brazylia – do niedawna bardzo dynamiczny i chłonny rynek – straciła impet i jest w kryzysie. Sprzedano tam 3 mln 333 tys. nowych aut – spadek o ok. 250 tys. sztuk w porównaniu z rokiem 2013 (na minusie 6,9 proc.).
Szóste miejsce w sprzedaży nowych samochodów zajmują Indie – Hindusi kupili 2,57 mln samochodów. To prawie tyle samo, ile kupili w 2013 r.
Największy spadek sprzedaży aut odnotowano w Rosji – w 2014 roku klienci kupili tam 2 miliony 491 tys. nowych aut – o 10,3 proc, mniej niż w 2013 r.
W tym przypadku powodów jest kilka: wojna z Ukrainą, drastyczny spadek cen ropy, wielka inflacja i kryzys gospodarczy.
Co ciekawe – spadku sprzedaży nie odnotowały samochodowe firmy oferujące drogie auta luksusowe i sportowe. Bogaci Rosjanie traktowali je bowiem jako dobrą lokatę kapitału w niepewnych czasach.
2023 © CBM test. ALL Rights Reserved.