Źródło: Auto Świat 1 sie, 11:38
Już po raz 11 „Auto Świat” przetestował salony sprzedaży nowych aut. W tym roku sprawdziliśmy 234 salony 13 importerów.
Do tegorocznego testu wybraliśmy te firmy importujące auta, które w 2013 roku sprzedały w Polsce powyżej 10 tys. samochodów. W ub. roku takich firm importerów było 13.
W każdej sprawdziliśmy po 18 wylosowanych salonów – w sumie nasi wysłannicy (tajemniczy klienci) odwiedzili 234 salony. Natychmiast po wizycie każdy ankieter miał za zadanie wypełnić obszerny, 5-stronicowy protokół z ocenami i uwagami dotyczącymi salonu.
Zawarto w nim bardzo szczegółowe pytania dotyczące samego salonu, jak i obsługi, np. czy sprzedawca przedstawił się klientowi, czy odpowiedział na wszystkie pytania i czy wręczył materiały informacyjne o danym aucie oraz jak przebiegała jazda próbna.
Idealny salon może w naszym teście otrzymać 200 pkt. W tym roku maksymalną ocenę zdobyły 23 salony (10 proc. zbadanych). 83 salony (1/3 zbadanych) uzyskały co najmniej 190 pkt. Znakomity wynik!
Podobnie jak w poprzednich latach uznajemy, że na oceny bardzo dobrą i dobrą zasługują te salony, które zdobyły co najmniej 150 pkt, czyli 75 proc. oceny maksymalnej. Takich salonów w tegorocznym teście jest 170 (72 proc. zbadanych). Gratulacje!
W przedziale 149-100 pkt znalazły się 53 salony – oceniamy je na trójkę. Ich szefowie i właściciele powinni przeanalizować wyniki testu i poprawić jakość obsługi.
11 salonów (5 proc.) uzyskało poniżej 100 pkt. To niestety dwója! Tam konieczne są natychmiastowe zmiany.
Nasi wysłannicy na kilka dni przed planowaną wizytą w salonie wysyłają e-maila z informacją, jaki samochód chcą kupić, jakie są ich oczekiwania, proszą też o zorganizowanie jazdy próbnej.
Chcemy być nowocześni i jednocześnie nie zaskakiwać obsługi np. żądaniem jazdy próbnej od ręki. Nasi wysłannicy sprawdzają na miejscu oznakowanie salonu, jego estetykę zewnętrzną oraz to, czy jest on przyjazny dla osób niepełnosprawnych (podjazdy dla wózków, parkingi itp).
Następnie oceniane są: wnętrze salonu, ekspozycja samochodów oraz sposób nawiązania kontaktu przez sprzedawcę z klientem.
Co jest najważniejsze w salonie sprzedaży samochodów? Nie tylko auta. Najważniejszy jest sprzedawca, bo to od jego fachowości i zachowania w dużym stopniu zależy, czy klient wyjdzie z salonu i pójdzie do konkurencji, czy też wyjedzie nowym samochodem.
Dlatego „jakość obsługi” to najważniejsza kategoria w naszym Wielkim Teście Salonów. Perfekcyjnie działający salon może za nią otrzymać 100 pkt. W tym roku aż 63 salony dostały maksymalną ocenę za jakość obsługi – to ponad 1/4 wszystkich zbadanych! Znakomity wynik.
Warto też zaznaczyć, że kiedy 11 lat temu zaczynaliśmy nasze testy salonów, średnia ocena za jakość obsługi wynosiła 70 pkt, potem z roku na rok się zwiększała, żeby w tym roku osiągnąć 86,3 pkt. Bez fałszywej skromności możemy uznać, że spora w tym zasługa „Auto Świata”.
Nasi ankieterzy oprócz fachowości sprzedawców sprawdzają także ich gotowość do negocjacji cenowych. Jeszcze kilka lat temu sprzedawcy byli twardzi, mało skłonni do rozmów o cenie samochodu. Teraz jest inaczej – nie oburzają się na propozycję klienta, który chce ponegocjować cenę auta.
Kupując nowy samochód, warto się targować, ale trzeba też być przygotowanym, np. mieć propozycję od innego dilera lub zażądać dołożenia jakiegoś wyposażenia gratis.
Dziś nikt już nie kupuje samochodu z obrazka lub folderu. Jazda próbna jest obowiązkowym elementem każdej poważnej wizyty w salonie. Doceniają to dilerzy i w większości salonów do dyspozycji klientów jest co najmniej kilka modeli samochodów testowych z różnymi silnikami i wyposażeniem.
Jazdy próbne trwają mniej więcej pół godziny i pozwalają ocenić, czy wybrane auto spełnia nasze oczekiwania. W tegorocznym teście aż 125 salonów za jazdę próbną otrzymało maksymalną notę 50 pkt. To 53 proc. wszystkich zbadanych – znakomity wynik!
Szczegółowe wyniki wszystkich 234 zbadanych salonów podajemy w galerii. Każde „zdjęcie” to tabela z danymi o 18 salonach danej firmy-importera.
W galerii zamieściliśmy też informacje, jak wypadli poszczególni importerzy nowych aut. W 2014 roku najlepszą firmą okazał się Volkswagen, drugie miejsce zajęła Skoda, a trzecie – Peugeot.
PODSUMOWANIE
W pierwszym Wielkim Teście Salonów, przeprowadzonym przez „Auto Świat” w 2004 roku, najlepsze okazały się salony Skody, Forda i Nissana.
W drugim na podium znalazły się: Ford, Peugeot i Toyota. W następnych latach firmy te zajmowały czołowe pozycje, a ich salony ocenialiśmy najwyżej.
W całym 11-letnim cyklu naszych badań Toyota 5-krotnie zajmowała pierwszą pozycję, Skoda 4 razy okazała się najlepsza. Ford raz był liderem, a 4-krotnie wiceliderem naszego rankingu.
Wysokie pozycje zajmował tegoroczny zwycięzca – Volkswagen: 5 razy był na podium i tylko w 2012 roku zaliczył wpadkę, gdy spadł na 8. pozycję.
Toyota w ostatnich latach była albo pierwsza, albo druga w zestawieniu, w tym roku jednak coś poszło nie tak i zajęła dopiero 6. pozycję. Jesteśmy pewni, że już w teście 2015 r. odrobi tę stratę.
Bardzo równy i wysoki poziom prezentuje Skoda – tegoroczna wiceliderka rankingu. W ostatnich latach zajmowała 2. lub 3. miejsce. Bardzo duży skok w jakości obsługi widać w salonach Kii. Koreańska firma w ostatnich latach zajmowała pozycje w dolnych partiach naszego zestawienia: w 2010 – 14., 2011 – 14., 2012 – 16., 2013 – 10. Teraz wylądowała na dobrej 4. pozycji. Życzymy, żeby ją utrzymała.
Więcej o teście
2024 © CBM test. ALL Rights Reserved.