Badania ilościowe pozwalają uzyskać odpowiedź na pytania „ile?”. O dokładnych miarach określonych parametrów informują badania ilościowe. Polegają na badaniu za pomocą kwestionariusza większej grupy (próby) respondentów, reprezentatywnych dla określonej zbiorowości.
Kwestionariusz dostarcza różnorodnych danych – wskaźników liczbowych, dających się generalizować na populację i pozwalających na przeprowadzenie wnioskowania statystycznego. Kwestionariusze, oparte na opracowanych przez badacza hipotezach dotyczących badanej populacji, pozwalają na wystandaryzowany i kontrolowany pomiar rzeczywistości. Służą one do ustalenia cech wspólnych populacji, odrzucając subiektywne zachowania jednostki.
W badaniach ilościowych nie chodzi o poznanie indywidualnych opinii poszczególnych badanych, a jedynie o poznanie cech wspólnych osobników pochodzących z tej samej populacji. W celu uniknięcia odpowiedzi wykraczających poza standard, kwestionariusz opiera się głównie na pytaniach zamkniętych z kilku stopniową skalą odpowiedzi. Ma to tę zaletę, iż uzyskane informacje w sposób bezpośredni można poddać analizie statystycznej, uzyskując precyzyjną odpowiedź o rozkładzie danej cech w populacji.
Przed przystąpieniem do badań ilościowych niezbędne jest rozpoznanie cech badanej populacji, tak aby możliwe było stawianie hipotez badawczych. W tym etapie projektowania badań ilościowych zazwyczaj stosuje się badania jakościowe. Dzięki nim możliwe jest szczegółowe przebadanie reprezentantów danej zbiorowości, w celu uzyskania jak najszerszych informacji na temat jej zróżnicowania i cech wspólnych. W tym miejscu badania niezwykle ważne jest uzyskanie jak największej liczby informacji o danych jednostkach.
Dzięki zebranym w ten sposób informacjom, istnieje możliwość takiej konstrukcji kwestionariusza, aby jego standaryzacja nie pociągała za sobą utraty zbyt wielu informacji na zasadzie uśrednień. Większość badań ilościowych realizujemy z wykorzystaniem komputerowo wspomaganych ankiet telefonicznych CATI, wszystkie rozmowy realizowane z wykorzystaniem tej metody są automatycznie rejestrowane, dzięki czemu istnieje możliwość kontroli jakości pracy ankieterów.
Inną techniką realizacji badań ilościowych jest wspomagany komputerowo wywiad Internetowy CAWI. Metodę tą najczęściej stosujemy w przypadku badania satysfakcji klienta lub satysfakcji klienta wewnętrznego. Największym ograniczeniem tej metody jest długość kwestionariusza oraz niewielki procent respondentów, którzy są zainteresowani wzięciem udziału w projektach tego typu. Wszystkie badania ilościowe i jakościowe satysfakcji klienta wykonywane są zgodnie ze standardami MSPA.
Badania takie realizujemy dla wielu naszych Klientów
2024 © CBM test. ALL Rights Reserved.