Procedur i standardy obsługi Klienta to niezbędne narzędzie zapewniające jednolity standard w zakresie obsługi Klienta. Im większa organizacja i liczba pracowników mających bezpośredni kontakt z Klientem tym trudniej zapewnić wysoką jakość obsługi w sytuacji nie posiadania znormalizowanych i spisanych procedur i standardów obsługi.
Proces tworzenia standardów nie jest łatwy, należy bowiem pamiętać, że rozpisanie procedur bez uwzględnienie pewnych elementów może być zabiegiem nieskutecznym. Jakie więc powinny być standardy obsługi? Przede wszystkim:
Pokazujący, że warto jest być Klientem danej sieci z innych powodów niż tylko aktualna promocja. Budujący długotrwałe więzi z Klientem i przekonanie o dokonaniu najlepszego wyboru.
Standardy obsługi nie powinny powstawać jednoosobowo. Opracowywanie standardów musi być procesem w którym udział biorą pracownicy różnych szczebli. Jedynie takie podejście zapewnia możliwość łatwej akceptacji opracowanego standardu obsługi przez wszystkich, którzy mają go stosować.
Kadra zarządzająca – opracowująca idee standardu, wizerunek firmy jaki ma promować
Kierownicy sprzedaży – znający możliwości sprzedawców
Sprzedawcy – znający potrzeby i zachowania Klientów
Pracownicy firmy doradczej – umiejący zintegrować prace i działania zmierzające do opracowania procedur.
Powiązanie działań wszystkich tych osób gwarantuje wypracowanie takich standardów obsługi, które z jednej strony będą zgodne z założeniami organizacji z drugiej akceptowalne i możliwe do wdrożenia przez pracowników. Oczywiście tak opracowane standardy obsługi warto jest przetestować, sprawdzić jak odbierają je klienci.
Dopiero tak opracowane procedury warto jest badać.
więcej o tym jak badać standardy obsługi
2024 © CBM test. ALL Rights Reserved.