Poniżej opisujemy szereg czynników, na których naszym zdaniem warto skoncentrować się w badaniu klimatu organizacyjnego i opinii pracowniczej. Są to jedne z najbardziej „czułych” punktów firmy – to z nimi wiąże się najwięcej konfliktów i problemów, często jawnych i burzliwych, a czasami głęboko ukrytych i na pierwszy rzut oka niewidocznych. Dzięki badaniu klimatu organizacyjnego i opinii pracowniczej mogą zostać zidentyfikowane i opisane, by następnie efektywnie rozwiązać je.
Zadowoleni pracownicy są najlepszą wizytówką firmy – dobrze pracują, przynosząc firmie zyski, mają pozytywny wpływ na innych pracowników. Z drugiej strony, brak satysfakcji z pracy jest czynnikiem, który działa negatywnie zarówno na pojedynczego pracownika, jak i na resztę zespołu. Także klienci bardzo szybko wyczuwają, że w firmie „coś jest nie tak”. Niezadowoleni pracownicy na ogół nie ukrywają tego faktu, a jeżeli próbują, to zazwyczaj nie potrafią skutecznie opanować negatywnych emocji, które przekładają się na ich zachowanie.
W wielu przypadkach postawy niezadowolenia z pracy mogą być uzasadnione. Pracownicy mogą dostrzegać problemy, które dla kierownictwa pozostają niewidoczne.
W badaniu klimatu organizacyjnego i opinii pracowniczej analizowane są:
W sprawnie funkcjonującej organizacji pracownicy dążą do osiągania wspólnych celów, akceptują i podzielają wartości i normy w niej funkcjonujące.
W badaniu koncentrujemy się na:
Przepływ informacji w firmie odbywa się zarówno pionowo (między kierownictwem a pracownikami), jak i poziomo (między poszczególnymi działami, pracownikami). Komunikacja to nie tylko przekazywanie informacji o oczekiwaniach, wymaganiach co do realizacji pracy, ale także udzielanie informacji zwrotnych na temat tego, jak praca jest wykonywana (komunikowanie zadowolenia lub jego braku), informowanie o kondycji firmy, o tym jak realizuje swoje cele i zadania, jakie zachodzą w niej zmiany.
Dzięki badaniu, możliwe jest określenie poziomu przepływu informacji oraz sprawdzenie, skąd pracownicy czerpią informacje na temat firmy.
Na efektywność pracowników ma wpływ zespół czynników pobudzających ich do działania i ukierunkowujących ich aktywność. Niekiedy powstają rozbieżności między tym, jak kierownictwo widzi system motywacyjny, a tym, co dostrzegają pracownicy. System na pozór efektywny, może być niejasny i niezrozumiały.
Inną kwestią jest dostosowanie systemu motywacyjnego do indywidualnych potrzeb pracowników. Typowe dla silnie zmotywowanych są twórcze pomysły i duże zaangażowanie w wykonywaną pracę.
Badanie klimatu organizacyjnego i opinii pracowniczej ujawnia, jak pracownicy postrzegają aktualny system motywacyjny oraz jak oceniają zgodność tego systemu z ich indywidualnymi potrzebami.
Rozwój zawodowy.
Stworzenie pracownikom możliwości rozwoju zawodowego jest elementem systemu motywacyjnego. Potrzeba samorealizacji i osiągnięć znajduje się na szczycie hierarchii ludzkich potrzeb. Praca jest jednym z kluczowych czynników w życiu człowieka, daje mu możliwość nabywania nowej wiedzy, umiejętności, samodoskonalenia się.
W badaniu ustalane są wyobrażenia pracowników na temat ich przyszłości w firmie, spostrzegane przez nich kryteria awansowania, a także stopień zaspokojenia oczekiwań związanych ze szkoleniami.
W większości firm obowiązuje mniej lub bardziej sformalizowany system ocen pracowników. Ocenie podlega nie tylko ich praca, ale również oni sami jako pracownicy.
Badanie klimatu organizacyjnego i opinii pracowniczek ma również na celu ujawnienie, jak pracownicy widzą rzeczywiste kryteria oceny ich samych jako pracowników firmy. Dodatkowo warto dopytać o preferowane kryteria oceny pracowników i porównać ich zgodności z kryteriami obecnie stosowanymi.
Wszyscy pracownicy mają pewne oczekiwania co do warunków pracy. Może to być przykładowo: praca z profesjonalistami, dobrze wyposażone stanowisko pracy, pewność zatrudnienia, stała pensja, praca dająca satysfakcję zawodową, możliwość podejmowania samodzielnych decyzji, zadania wzbudzające zaangażowanie pracownika, szkolenia zawodowe, praca w firmie o dobrej reputacji i itp. Jeżeli firma spełnia pokładane w niej oczekiwania – wzrasta jej subiektywna wartość w oczach pracowników, którzy ją szanują i nie widzą powodów, aby rozglądać się za innym, pracodawcą.
Jedna z części badania poświęcona jest ujawnieniu tego, co jest ważne dla pracowników w porównaniu z tym, co zapewnia im firma. Warto sprawdzić również, jak pracownicy postrzegają warunki, w jakich pracują, z zaznaczeniem cenionych przez nich stron pracy i jej dolegliwości.
Na jakość pracy oraz klimat organizacji ma wpływ nie tylko to, jak pracownicy widzą firmę, ale także to, jak widzą siebie w miejscu pracy, jak oceniają siebie jako pracowników. Pracownicy, którzy nie oceniają pozytywnie siebie i swojej pracy, bywają apatyczni, pracują, bo muszą, skutkiem czego niezbyt starannie i fachowo robią to, co do nich należy. Nie czują się związani z ludźmi, z którymi pracują; mało dbają o atmosferę w miejscu pracy.
W dużej mierze klimat w firmie zależy także od kierownictwa. Przełożony, który jest wysoko oceniany przez podwładnych, jest dla nich autorytetem, a jego decyzje są szanowane i wykonywane.
W badaniu klimatu organizacyjnego i opinii pracowniczej oceniania są również przełożeni: ich ocena ogólna, wiedza i fachowość, umiejętność kierowania oraz: umiejętności, relacje, komunikacja, innowacyjność, delegowanie kompetencji i uprawnień.
2025 © CBM test. ALL Rights Reserved.